Virtual Reality: een nieuwe inzet van marketing en media (deel 1/2)

Vrijdag, 12 Augustus 2016

Na een moeilijk begin, trekt Virtual Reality meer en meer de aandacht van gebruikers en bedrijven

Het begin:

Deze technologie verscheen in de jaren ‘90 en was erg duur en werkte nog slecht, maar volgens Strategy Analytics zullen ze in 2016 hun verkopen zien exploderen met een schatting van 895 miljoen dollars voor het geheel van de markt.

Dit cijfer lijkt wellicht wat ongelovelijk als men weet dat tot dusver slechts enkele spelers van de industriële sector zich hiermee beziggehouden hebben.

Fabrikanten van auto’s en de luchvaart, bijvoorbeeld, gebruiken deze technologie die hen de mogelijkheid biedt hun nieuwe prototypes te conceptualiseren en te visualiseren

Ook de groothandel is geïntereerd om ermee prototypes van verpakkingen te ontwikkelen.

Tot daar gaat het om een nichemarkt (specifieke vraag en weinig aanbieders), die moeilijk te betreden is. Een pas uitgekomen studie van Newzoo toont echter dat 11% van de consumenten een Virtual Realityhelm zou kopen.

Spelers op de markt: 

Nu moeten we dan constateren dat de sector op punt van ontploffing staat. De laatste Mobile World Congress, die in Barcelona gehouden werd in Februari, is daar een mooi voorbeeld van. Virtual Reality was daar het centrale thema.

We hebben kunnen zien hoe Samsung massaal investeert in deze technologie met de presentatie van de nieuwe Samsung Galaxy S7 die met een gratis Gear VR-helm verkocht zal worden. Bij zijn bekendmaking had het Koreaanse bedrijf een stand geplaatst waar de gebruikers middels de helm een achtbaanrit konden beleven. Hiermee werden deze gelijk van het gebruik van de helm op de hoogte gesteld.

Al de grote spelers uit de sector richten hun pijlen op de nieuwe markt, waarvan de grenzen nog niet bekend zijn.

Facebook heeft massaal geïnvesteerd (2 miljard euro in 2014) in de overname van Oculus Rift. Deze Virtual Realityhelm is vooral bedoeld voor games.

Microsoft heeft pas geleden zijn helm voor de Xbox gepresenteerd, de Hololens. Er wordt al veel gesproken over dit model, omdat het virtuele elementen laat plaatsen in onze omgeving, objecten laat bewegen, ze doet ontstaan en verwijderen. Je kunt zelfs stemgestuurde bevelen geven.

Ook  Google blijft niet achter en schafte de Magic Leap aan. Na een niet al te groot succes van de Google Glass, lanceert de Amerikaanse reus zich in de Augmented Reality. Dit is nog maar het begin, in enige tijd verwachten we meer spelers op de markt die zich gaan richten op toekomstige innovaties.

Kan een bedrijf als LiveRental u de beste tablets en smartphones op de markt te huur aanbieden en dit voor al uw digitale projecten.